معرفی سیستم عامل لینوکس

معرفی سیستم عامل لینوکس

جستجوگر

موضوعات

  • آرشیو برنامه ها
  • امنیتی
  • آنتی ویروس 28
  • ضد جاسوسی 22
  • پاک کننده ها 22
  • برنامه امنیتی 24
  • چند رسانه ای
  • تبدیل فرمت 22
  • رایت و کپی 58
  • پخش کننده 29
  • کدک 19
  • ویرایش ویدئو 24
  • برنامه مالتی مدیا 23
  • گرافیک
  • تبدیل تصاویر 21
  • انیمیشن سازی 18
  • ویرایش عکس 25
  • طراحی 21
  • اینترنت و شبکه
  • مرورگر 25
  • مدیریت دانلود 19
  • مسنجر 18
  • اف تی پی 18
  • مدیریت شبکه 20
  • ابزار شبکه 25
  • ایمیل 18
  • کاربردی
  • فشرده سازی 20
  • پشتیبان گیری 21
  • بازیابی اطلاعات 22
  • بهینه سازی 23
  • ضبط صفحه نمایش 19
  • برنامه کاربردی 44
  • حذف کننده 18
  • برنامه نویسی
  • طراحی وب 24
  • دسکتاپ
  • مدیریت دسکتاپ 17
  • محافظ صفحه نمایش 19
  • ابزار اداری
  • پی دی اف 20
  • ویرایشگر متن 22
  • تبدیل اسناد 19
  • آفیس 18
  • گفتار 16
  • ابزار رسم 17
  • برنامه های ارائه 16
  • نرم افزار اداری 19
  • سیستم عامل
  • سیستم عامل ویندوز 22
  • سیستم عامل لینوکس 18
  • سیستم عامل مک 18
  • آرشیو موزیک
  • اخبار موسیقی 39
  • آلبوم 106
  • تيتراژ 66
  • تک اهنگ 103
  • رمیکس 53
  • عمومی 17
  • فول آلبوم 28
  • موزیک ویدیو 58
  • بی کلام 26
  • نوحه 28
  • موزیک آنلاین 19
  • آرشیو فیلم و سریال
  • اجتماعی 24
  • تاریخی 19
  • ترسناک 24
  • حادثه ای 22
  • خانوادگی 26
  • درام 24
  • مستند 20
  • کمدی 30
  • تخیلی 27
  • اکشن 28
  • کودک و نوجوان 21
  • کارتون و انیمیشن 27
  • دفاع مقدس 13
  • سریال های ایرانی 27
  • سریال های خارجی 19
  • فیلم ایرانی 18
  • آرشيو عکس ها
  • عکس بازیگران 30
  • عکس خواننده ها 22
  • عکس فیلم ها و سریال 19
  • عکس وسایل نقلیه 23
  • تصاویر سه بعدی 19
  • عکس شهر و کشور 22
  • عکس خوردنی 19
  • عکس کودکان 18
  • عکس طبیعت 19
  • عکس حیوانات 19
  • عکس فضا 17
  • عکس ورزشی 19
  • عکس مد و پوشاک 18
  • عکس فانتزی 20
  • عکس دکوراسیون 17
  • عکس بازی 17
  • عکس مذهبی 17
  • عکس عاشقانه 19
  • عکس كاريكاتور 17
  • عکس کارت پستال 17
  • عکس متفرقه وجالب 22
  • عکس بگراند 21
  • عکس والپیپر 17
  • آرشیو وبمستر ها
  • قالب سایت
  • قالب های وردپرس 36
  • قالب های جوملا 19
  • قالب های نیوک 16
  • قالب های دیتالایف 19
  • قالب وبلاگ
  • قالب بلاگفا 24
  • قالب میهن بلاگ 22
  • قالب بلاگ اسکای 21
  • قالب رزبلاگ 21
  • قالب انجمن رزبلاگ 14
  • ابزارهای کاربردی
  • ابزار وبلاگ و سایت 35
  • ابزار زیباسازی 26
  • ترفند ها و آموزش ها 37
  • ابزار حرفه ای وبلاگ 23
  • آرشیو اسکریپت سایت ها
  • آپلودسنتر 22
  • آمارگیر 21
  • اسلایدر 18
  • اشتراك گذاري فايل 19
  • اپلیکیشن فیسبوک 16
  • ایجاد سایتهای موزیک 17
  • بازي انلاين 17
  • تالار گفتگو 16
  • جاوا اسکریپت/ایجکس 16
  • جامعه مجازی 17
  • جستجوی دامنه 17
  • حراجی آنلاین 16
  • خبر خوان 16
  • خبرنامه 17
  • خبرگزاری/خبری 16
  • خدماتی 16
  • دایرکتوری 17
  • دفتر میهمان 8
  • ديگر اسكريپتها 20
  • ساب دومین دهی 7
  • سیستم مدیریت محتوا 17
  • علاقه مندی 16
  • فروشگاه ساز 17
  • فرم ها 16
  • پرسش و پاسخ 16
  • پشتیبانی مشتری 16
  • وبلاگ دهی 16
  • ویرایشگر آنلاین 15
  • ویکی 8
  • لینکدونی 7
  • نظر سنجی 17
  • هاستينگ 16
  • مدیریت آزمون 16
  • مدیریت ایمیل 16
  • مدیریت تبلیغ 17
  • مدیریت دانلود 11
  • مدیریت صورت حساب 16
  • مدیریت پایگاه داده 15
  • مدیریت مدارس 15
  • مدیریت کاربران 15
  • موتور جستجو 16
  • کاریابی انلاین 14
  • کوتاه کننده لینک 15
  • گالری تصاویر 15
  • چت 16
  • اسکریبت های تراوین 10
  • آرشیو اندروید
  • بازیهای اندروید 96
  • نرم افزارهای اندروید 122
  • تلگرام 21
  • واتساپ 1
  • آرشیو بازی ها
  • بازی های اکشن 54
  • بازی های ماجرایی 33
  • بازی های استراتژیک 30
  • بازیهای ورزشی 21
  • بازی های کودکان 29
  • بازی های فکری 27
  • بازی های مسابقه ای 22
  • کرک بازیهای کامپیوتری 11
  • رفع مشکلات رایج 13
  • آرشیو بازی های آنلاین
  • بازى هاى مرحله اى 20
  • بازى هاى ورزشى 22
  • بازى هاى فکرى 20
  • بازى هاى اکشن 23
  • بازى هاى مسابقه اى 20
  • بازى هاى تيراندازى 20
  • بازى هاى دختران 19
  • بازى هاى کودکان 19
  • آرشیو سرگرمی تفریحی خدماتی
  • اختصاصی سایت 71
  • اس ام اس 30
  • رمان و داستان 41
  • دانستنی جالب و جدید 29
  • طنز جوک و خنده دار 26
  • متن و اشعار عاشقانه 174
  • آهنگ پیشواز ایرانسل 8
  • اخبار 41
  • آموزش 38
  • بخش ویدئو های آنلاین 61
  • هک 12
  • مقاله و پایان نامه 8
  • دیگر مطالب 16
  • شبکه های پرطرفدار

    آخرین ارسالی های انجمن

    معرفی سیستم عامل لینوکس

    به منظور تسهیل فرایند آموزشی، در این سری از آموزش ها، باکس‌هایی به‌صورت مورد استفاده قرار خواهند گرفت تا مخاطبیندوره بهتر بتوانند برخی از نکات مهم این دورهٔ آموزشی را به‌خاطر بسپارند:


     نکته

    نکاتی که منجر به درک بهتر موارد مطروحه می‌شوند، در قالب باکس‌های سبز رنگی به این شکل در اختیار دانشجویان قرار خواهند گرفت.
     هشدار
    برنامه‌نویسان مبتدی در برخی موارد می‌بایست دقت بیشتری به خرج دهند تا در آینده با سردرگمی کمتری مواجه شوند؛ به همین منظور، هشدارهای این دورهٔ آموزشی در قالب باکس‌های قرمز رنگی به این شکل درمعرض دید دانشجویان قرار خواهند گرفت.
    به خاطر داشته باشید
    برخی نکات هستند که مخاطبین این دورهٔ آموزشی می‌بایست به‌خاطر بسپارند چراکه در آموزش‌های آتی به آن نیاز خواهند داشت که کلیهٔ این نکات در قالب باکس‌های آبی رنگی به این شکل عرضه خواهند شد.

    اکثر ما جزو کاربران لینوکس هستیم خواه در جریان این موضوع باشیم خواه نباشیم؛ در حال حاضر -سال ۲۰۱۶- روزانه چیزی بیش از ۸۵۰ هزار گوشی اندرویدی به فروش می‌رسد و این در حالی است که این آمار در مورد ویندوز فون صرفاً ۳۰ هزار دستگاه در روز است. به عبارت دیگر، پس از خواندن این آموزش، چیزی در حدود ۱۰۰ کاربر جدید اندرویدی به لیست کاربران این سیستم عامل محبوب افزوده شده است.

    هر روز ۷۰۰ هزار دستگاه تلویزیون نیز به فروش می‌رسد که بسیاری از آن‌ها بر پایه ی لینوکس هستند و از هر ۱۰ ابرکامپیوتر، ۹ مورد آن‌ها دارای سیستم لینوکسی هستند. سرورهای گوگل، توییتر، فیسبوک، آمازون و بسیاری از دیگر شرکت های تراز اول نیز مبتنی بر لینوکس هستند.

    حال این سؤال پیش می‌آید که چرا لینوکس اینقدر محبوب شده است؟ بر خلاف سایر سیستم عامل ها، لینوکس یک پروژه ی گروهی است که توسعه دهندگان آن از گروه‌های نرم افزاری، شرکت ها و تیم های مختلف تشکیل یافته به طوری که لینوکس را به بزرگ‌ترین پروژه ی تاریخ کامپیوتر تبدیل کرده اند.

    از سال ۲۰۰۵ تاکنون، حدوداً ۸۰۰ هزار توسعه‌دهنده در توسعه ی Kernel (کرنل یا هسته) لینوکس مشارکت داشته‌اند که این مشارکت ها به چیزی بیش از ۱۵ میلیون خط کد منجر شده که ۱.۵ میلیون خط آن در سال‌های اخیر نوشته شده است.

    به طور کلی، لینوکس در حوزه های موبایل، وب، دیتاسنترها، ابرکامپیوترها و بسیاری حوزه های دیگر فرمانروایی می‌کند و این حضور گسترده ی سیستم عامل لینوکس نوید بخش بازار کاری خوبی هم برای کسانی است که به دانش استفاده از و مهم‌تر از آن، توانایی توسعه ی لینوکس تجهیز هستند.

    سیستم عامل گنو/لینوکس چیست؟
    گنو/لینوکس هم همچون سیستم عامل هایی مثل ویندوز ۱۰، ویندوز ایکس پی و غیره، یک سیستم عامل است و سیستم عامل هم به نرم افزاری گفته می شود که ارتباط مابین سخت افزار سیستم شما و نرم افزارهایی که مورد استفاده قرار می دهید را برقرار می سازد (مثلا پخش کردن موسیقی از طریق نرم افزار VLC از اسپیکرهای لپ تاپ را امکان پذیر می سازد.) بدون استفاده از سیستم عامل که به صورت خلاصه OS نامیده می شود، نه از سخت افزار -سیستم- و نه از نرم افزارهای خود نمی توانید استفاده کنید.

    گنو/لینوکس یک سیستم عامل رایگان و اپن سورس است که ابتدا برای کامپیوترهای x86 طراحی شد اما به مرور زمان سایر سخت افزارها را نیز تحت پوشش خود قرار داد. لینوس توروالدز زمانی که این پروژه را شروع کرد، در سال ۱۹۹۱ در دانشگاه هلینسکی فنلاند دانشجو بود؛ در‌ واقع او می‌خواست تا Kernel (کرنل یا هسته) سیستم عامل شخصی خودش را داشته باشد.

    در سال ۱۹۹۲ لینوکس تحت مجوز General Public License یا GPL از مؤسسه ی Free Software Foundation یا «موسسه ی نرم افزارهای آزاد» که به صورت خلاصه FSF خوانده می‌شود با بهره جستن از برخی کامپوننت های پروژه ی GNU منتشر شد و همین مسأله منجر گردید تا توجه توسعه دهندگان بسیاری از سراسر دنیا را به خود جلب کند.

    پس از ادغام کردن کرنل با کامپوننت های پروژه ی گنو (به همین دلیل است که نام درست تر برای سیستم عامل لینوکس، گنو/لینوکس است)، در اواسط دهه ی ۹۰ میلادی توسعه دهندگان بسیاری اقدام به ساخت سیستم عامل های متفاوتی از روی این پروژه کردند که تحت عنوان Linux Distributions یا «توزیع های لینوکس» شناخته می‌شوند که در آموزش‌های بعدی بیشتر با این مفهوم آشنا خواهید شد.

    به خاطر داشته باشید
    در سال ۱۹۸۳ ریچارد استالمن، بنیان‌گذار بنیاد نرم‌افزارهای آزاد، طرح ساخت سیستم‌ عامل GNU را ریخت و توسعه ی آن از ژانویه سال ۱۹۸۴ آغاز شد. گنو قرار بود سیستم‌ عاملی شبه-یونیکس باشد که تمام قسمت‌های آن نرم‌افزار آزاد باشد. GNU مخفف بازگشتی GNU Is Not Unix به معنی «گنو، یونیکس نیست» می باشد.

    در همین راستا، شرکت های مطرح حوزه ی فناوری همچون IBM و Oracle در سال ۱۹۹۸ پشتیبانی از پلتفرم لینوکس را در دستور کار خود قرار دادند و توسعه ی این سیستم عامل را به صورت جدی دنبال کردند. در سال ۱۹۹۹، سهام شرکت Red Hat پس از آنکه به عنوان اولین شرکت لینوکسی شناخته شد ۳ برابر شد؛ در همان سال هم شرکت IBM هم یک میلیون دلار برای بهبود و تبلیغ لینوکس سرمایه‌گذاری کرد.

    فلسفه ی لینوکس
    در ماه آگوست سال ۱۹۹۱، یک دانشجوی ۲۰ ساله در دانشگاه شهر هلینسکی فنلاند تصمیم گرفت سیستم عاملی رایگان ابداع کرده و آن را با سایر علاقمندان به این حوزه به اشتراک بگذارد. به گفته ی لینوس، "این سیستم عامل صرفاً یک سرگرمی بوده و اصلاً کار عجیب و غریبی نیست و هرگز به حرفه یی بودن گنو نخواهد بود!"

    لینوس پس از ظاهراً اتفاق خاصی که برایش در باغ وحش افتاده، از عکس یک پنگوئن برای نشان تجاری سیستم عامل اش استفاده کرده است. در ادامه ی راه، وی تصمیم مهمی گرفت و لایسنس GPL که توسط آقای ریچارد استالمن ابداع شده بود را برای کرنل لینوکس در نظر گرفت (جهت آشنایی بیشتر با لایسنس های نرم افزاری، به آموزش آشنایی با انواع لایسنس های نرم افزارهای متن باز مراجعه نمایید.) کرنل لینوکس با لایسنس جی پی ال و همچنین یکسری از کامپوننت های گنو، صنعت کامپیوتر را با یکسری از آزادی‌هایی که به ارمغان آورد منقلب کرد:
    - آزادی استفاده از نرم افزاری برای هر نوع مقاصدی،
    - آزادی تغییر نرم‌افزار برای برآورده ساختن نیازهای شخصی،
    - آزادی به اشتراک گذاری نرم‌افزار با دوستان خود و
    - آزادی به اشتراک گذاری تغییراتی که روی نرم افزارهای خود اعمال کرده اید.

    هر سازمان یا پروژه یی دارای یک فلسفه ی وجودی است و لینوکس هم از این قاعده مستثنی نیست. لینوکس دائماً در حال توسعه و پیشرفت است و توسعه دهندگان بسیاری از سراسر دنیا با رهبری لینوس توروالدز در این مسیر گام بر می دارند. حرفه یی بودن از یک سو و همچنین علاقه به مشارکت در پروژه ی لینوکس تنها عواملی هستند که یک نفر نیاز دارد تا در ارتقاء این پروژه سهیم گردد.

    در واقع، لینوکس حرکتی بود تا نسخه یی اپن سورس و آزاد از سیستم عامل UNIX ایجاد گردد و در همین راستا، بسیاری از ویژگی‌های خود را از یونیکس به ارث برده است. لینوکس سیستم عاملی است که Multitasking (مالتی تسک یا انجام چند کار به صورت هم زمان) و Multiuser (مالتی یوزر یا پشتیبانی از چندین کاربر در آن واحد) جزو خصیصه های اصلی آن است؛ علاوه بر این، پشتیبانی از شبکه‌ و سرویس های مختلف که اصطلاحاً تحت عنوان Daemons شناخته می‌شوند نیز جزو بخش لایفنک سیستم عامل لینوکس هستند.

    به خاطر داشته باشید
    UNIX یک سیستم‌ عامل مالتی تسک و مالتی یورز است که در سال ۱۹۶۹ به دست گروهی از کارمندان آزمایشگاه‌های بل متعلق به شرکت AT&T شروع به توسعه شد. این گروه را کن تامسون، دنیس ریچی، برایان کرنیگان، داگلاس مکیلروی مایکل لسک و جو اوسانا تشکیل می‌دادند. یونیکس در آغاز به زبان اسمبلی نوشته شد اما در سال ۱۹۷۳ به طور کلی به زبان سی بازنویسی شد. سیستم عامل هایی هم که ساختار آن ها از یونیکس الهام گرفته شده، اصطلاحا شبه-یونیکس نامیده می شوند که گنو/لینوکس هم یکی از آن ها است.

    به روز رسانی کرنل لینوکس
    هر ۲ الی ۳ ماه یک بار، نسخه یی جدید از کرنل لینوکس به دنیا عرضه می شود. توسعه دهندگان کرنل لینوکس تغییراتی که باید صورت گیرند را اصطلاحاً Patch می نامند. یک پچ حاوی خطوطی از کد است که باید تغییر یابند، اضافه شوند یا از سورس کد حذف شوند. هر پچ می‌تواند قابلیت جدیدی را به کرنل بیافزاید،‌ دیوایس جدیدی را ساپورت کند، مشکلی را مرتفع سازد، بخشی را ریفکتور کند یا عملکرد کلی سیستم را بهبود بخشد. در هر ریلیس جدید، چیزی در حدود ۱۰ هزار پچ جدید اعمال می‌گردد که می‌توان گفت در هر ساعت، ۶ پچ در کرنل بعدی اعمال می گردد.

    توسعه دهندگان مختلف، پچ هایی که توسعه داده‌اند را به Mailing List هایی می‌فرستند که از آن طریق می‌توانند از سایر توسعه دهندگان بازخورد بگیرند. زمانی که یک پچ به نوعی خوب از آب درآید، پچ مربوطه توسط یک توسعه‌دهنده ی ارشد کرنل که وظیفه دارد چندین بخش از لینوکس را مدیریت کند، مورد تأیید واقع می‌گردد اما این هرگز بدان معنا نیست که پچ مربوطه در سورس کد اصلی کرنل اضافه خواهد شد اما به هر حال این تاییده ی اولیه یک نقطه ی امید است!

    زمانی که توسعه‌دهنده ی ارشد کرنل مهر تایید بر پچی می‌زند، پچ مربوطه در اختیار خالق لینوکس یعنی آقای توروالدز قرار می‌گیرد؛ کسی که ساکن پورتلند ایالات متحده است و تصمیم گیرنده ی اصلی نسخه ی بعدی کرنل که چه و چگونه باشد.


    معرفی بنیاد لینوکس


    Linux Foundation یا «بنیاد لینوکس» یک کنسرسیوم غیر انتفاعی است که در سال ۲۰۰۰ تاسیس شده و هدف اصلی این بنیاد، کمک به رشد و توسعه ی لینوکس است. این بنیاد توسط بسیاری از شرکت های بزرگ فناوری و همچنین هزاران فرد مستقل از سراسر دنیا حمایت می‌شود تا این تضمین حاصل گردد که لینوکس رایگان اما در عین حال تراز اول باقی خواهد ماند. به طور کلی، از جمله اصلی‌ترین فعالیت‌های بنیاد لینوکس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد اما در عین حل، برخی از مهم ترین فعالیت های این بنیاد را در ادامه به تفصیل شرح خواهیم داد:
    - برگزاری رویدادهای فنی در سراسر دنیا
    - برگزاری میزگردهای آزاد به منظور تبادل نظر برای نسخه های بعدی کرنل لینوکس
    - دور هم جمع کردن توسعه دهندگان و ادمین های سیستم به منظور حل کردن مشکلات به صورت رو در رو
    - فراهم آوردن فرصتی برای کاربران، توسعه دهندگان کرنل و ادمین ها به منظور کمک به رشد استفاده از لینوکس در صنایع مختلف
    - تألیف و اجرای دوره های آموزشی
    - حمایت از پروژه های مشارکتی و ایده‌های نوآورانه ی صنعت فناوری
    - به روز رسانی سایت kernel.org به منظور ارائه آخرین نسخه های کرنل لینوکس
    - به روز رسانی و نگهداری سایت linux.com به عنوان جایی برای تبادل نظر کاربران لینوکس

    عضویت در بنیاد لینوکس:
    تاکنون -سال ۲۰۱۶- بیش از ۵۰۰ شرکت فناوری به بنیاد لینوکس پیوسته به طوری که این بنیاد را به بزرگ ترین سازمان غیر انتفاعی اپن سورس دنیا مبدل ساخته است. از جمله مزایای عضو شدن در بنیاد لینوکس، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
    - امکان شرکت در رویدادهای اختصاصی اعضاء
    - داشتن حق رأی برای انتخاب کرسی های هیات مدیره
    - امکان ملاقات حضوری با اعضاء بنیاد لینوکس به منظور بهره مندی از تجربیات ایشان
    - امکان آشنایی با سایر اعضای بنیاد لینوکس
    - امکان شرکت در مجمع های اعضای لینوکس
    - اولویت داشتن برای شرکت در رویدادهای اختصاصی لینوکس همچون LinuxCon
    - امکان درج لوگوی شرکت شما در صفحه ی اعضای بنیاد
    - ارائه ی راهنمایی در صورت بروز مشکل در استفاده از سرویس های لینوکسی در خدمات و محصولات خود

    کنفرانس های بنیاد لینوکس
    به طور کلی، کنفرانس ها و رویدادهای بنیاد لینوکس چیزی در حدود بیش از ۵۰ بار در سال در سراسر دنیا برگزار می‌شوند که هدف اصلی از برگزاری چنین رویدادهایی، فراهم آوردن فرصتی برای توسعه دهندگان و ادمین های نرم افزارهای اپن سورس جهت تبادل نظر می باشد.

    دوره های آموزشی بنیاد لینوکس
    دوره های آموزشی و گواهینامه های بنیاد لینوکس به منظور فراهم آوردن فرصتی برای رشد استعدادها و علاقمندان به دنیای نرم افزارهای اپن سورس ایجاد شده تا در نهایت پس از آموزش افراد با انگیزه در این حوزه، آن‌ها را به شرکت هایی که خدمات و سرویس های آن‌ها بر پایه ی لینوکس است و برای پیشبرد اهداف خود نیاز به متخصصین لینوکس دارند معرفی کنند.

    پروژه های گروهی بنیاد لینوکس
    بخش پروژه های گروهی بنیاد لینوکس با هدف خلق ایده‌های نو، از اینترنت اشیاء گرفته تا شبکه و پهپاد و غیره، این امکان را برای علاقمند به جامعه ی اپن سورس فراهم می‌آورد تا به این بنیاد ملحق شده و در عملی ساختن ایده‌های خود و یا مشارکت در از بالقوه به بالفعل درآوردن ایده‌های دیگران سهیم باشند. شرکت هایی همچون گوگل، آی بی ام، اینتل، اچ پی، سامسونگ، سیسکو و بسیاری شرکت بزرگ دیگر توانسته اند تا به بنیاد لینوکس به عنوان میزبان پروژه های نرم افزاری مشارکتی خود اعتماد کرده و در زمینه ی زیرساخت های سازمانی، فنی و حمایتی به منظور هرچه موفق تر کردن پروژه های خود کمک بگیرند.

    آشنایی با برخی از رایج ترین اصلاحات لینوکسی


    پیش از قدم گذاشتن به دنیای لینوکس، نیاز است تا با برخی اصطلاحات رایج همچون Kernel, Distribution, Boot Loader, Daemons, Service, X Window System, Desktop Environment و Command Line آشنا شوید.

    Kernel: به زبان ساده، کرنل (هسته) را می‌توان به عنوان مغز سیستم عامل لینوکس تلقی کرد که پایین ترین سطح یک سیستم عامل، همین کرنل است که در سیستم عامل گنو/لینوکس، این کرنل Linux نامیده می شود. کرنل وظیفه ی کنترل کردن سخت‌افزار سیستم را بر عهده دارد و این امکان را برای سیستم فراهم می‌آورد تا با اپلیکیشن های مختلف به تعامل بپردازد. علاوه بر این، کرنل لینوکس به مدیریت CPU، حافظه و سایر دیوایس های جانبی می پردازد. کرنل لینوکس را می‌توان از سایت kernel.org دریافت کرد.

    Distribution: نام دیگر این اصطلاح Distro است، که به مجموعه یی از برنامه‌ها به علاوه ی کرنل لینوکس گفته می‌شود که روی هم رفته یک سیستم عامل کامل را تشکیل می دهند. از جمله Distribution (دیستریبیوشن یا توزیع) های لینوکس می‌توان به اوبونتو، ردهت و فدورا اشاره کرد.

    Boot Loader: همان‌طور که از نام این اصلاح بر می آید، برنامه‌ای است که سیستم عامل را استارت می کند. در واقع زمانی که سیستم عامل خود را روش می‌کنید تا بالا بیاید، صفحه‌ای به مدت چند ثانیه در معرض دید شما قرار می‌گیرد که در همین حین، بوت لودر در حال اجرا است. دو نمونه از این‌گونه برنامه‌ها عبارتند از: GRUB و ISOLINUX.

    Service: برنامه یی است که به عنوان فرایندی در پشت پرده ی سیستم عامل کار می کند. از جمله سرویس های معمول لینوکس می‌توان به httpd, nfsd, ftpd و named اشاره کرد.

    Filesystem: به روشی برای ذخیره سازی و سازماندی فایل‌های سیستم اشاره می کند. برخی مثال‌های فایل سیستم عبارتند از: ext3, ext4, FAT, XFS و Btrfs.

    X Window System: این اصطلاح اشاره دارد به پروتکلی استاندارد به منظور ساخت رابط های کاربری در تمامی سیستم‌های لینوکسی که گاها به صورت خلاصه X نامیده می شود. در واقع، X مسئول نمایش تصاویر روی مانیتور شما است.

    Desktop Environment: به رابط گرافیکی کاربر که روی سیستم عامل سوار است اشاره می کند. از جمله رابط های گرافیکی لینوکسی می‌توان به Unity, GNOME, Cinnamon, Enlightenment, KDE, XFCE و Fluxbox اشاره کرد. در حقیقت Desktop Environment همان چیزی است که پس از نصب این OS روی سیستم خود، هر روز با آن سر و کار خواهید داشت؛ چیزی شبیه به محیط دسکتاپ ویندوز. 

    Command Line: کامند لاین هم به اینترفیسی اشاره دارد که از آن طریق می‌توان دستورات مد نظر خود را تایپ کرد.

    Shell: شل مفسر کامند لاینی است که کلیه ی دستوراتی که کاربران از طریق کامند لاین وارد می‌کنند را تفسیر کرده و به سیستم عامل دستور می‌دهد تا کارهای مرتبط با آن دستورات را اجرا کند. از جمله ابزارهای شل می‌توان به bash, tcsh و zsh اشاره کرد. جالب است بدانید یکی از چیزهای که اکثر کاربران مبتدی را از سیستم عامل گنو/لینوکس فراری می سازد، همین Shell است به گونه یی که ایشان فکر می کنند هر کاری که در لینوکس بخواهند انجام دهند، باید از طریق وارد کردن یکسری دستورات در ترمینال انجام دهند که امروزه با بوجود آمدن رابط های گرافیکی حرفه یی که برای این سیستم عامل ابداع شده -همچون توزیع اوبونتو- دیگر چنین دیدگاهی صحت ندارد و کاربران مبتدی حتی بدون باز کردن ترمینال، می توانند از این سیستم عامل بهره بگیرند!

    Daemons: منظور از این اصطلاح، سرویس هایی همچون پرینت، صدا و غیره است که در حین بوت شدن یا پس از اجرای کامل سیستم عامل اجرا می گردند.

    چرا باید به لینوکس مهاجرت کنیم؟


    شاید بارها و بارها قبل از این که بخواهید به ادامه ی مطالعه ی این دوره ی آموزشی بپردازید، این سؤال را از خود پرسیده باشید که «چرا باید به یک سیستم عامل جدید آن هم لینوکسی که کار کردن با آن دشوار است مهاجرت کنم؟» در حالی که سال‌ها به کار با سیستم عاملی همچون ویندوز عادت کرده ام؟

    پاسخی که به سؤال فوق می‌توان داد این است که تجربه ثابت کرده است که سیستم عامل گنو/لینوکس یکی از قابل اعتمادترین پلتفرم ها در دنیا است و در عین حال هم هیچ هزینه یی برای شما نداشته و کاملا رایگان است.

    امروزه اکثر سرورهای دنیا که سایت‌های مختلف را میزبانی می‌کنند -من جمله سرور سایت سکان آکادمی- از پلتفرم لینوکس استفاده می‌کنند که این اقبال عمومی لینوکس در حوزه ی سرورها دلایل مختلفی دارد اما از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به پایداری بسیار بالای سرورهای لینوکسی + هزینه ی بسیار پایین آن‌ها اشاره کرد و این در حالی است که یک سرور ویندوزی با کانفیگی مشابه، از هزینه‌های به مراتب بیشتری برخوردار است.

    یکی دیگر از برگ برنده‌های پلتفرم لینوکس در مقایسه با ویندوز، پایداری بیشتر لینوکس در مقابل ویروس‌ها است و شاید همین یک قابلیت، دلیل مناسبی برای مهاجرت به لینوکس باشد!

    آیا لایسنس سیستم عامل کنونی خود را به صورت قانونی خریداری کرده اید؟
    بدون شک، سیستم عامل ویندوز در داخل ایران یکی از پرکاربردترین او اس ها است که دلیل اصلی این اقبال عمومی ویندوز در میان بخش‌های دولتی، خصوصی و کاربران عادی این است که با توجه به نبود قانون کپی رایت در داخل کشورمان، یک نسخه ی چند صد دلاری ویندوز را می توان به صورت کاملاً رایگان -حتی بدون نیاز به پرداخت یک ریال- روی سیستم خود نصب کرد! در ادامه توجه شما را به توافق نامه استفاده از ویندوز ۱۰ که توسط شرکت مایکروسافت تدوین شده جلب می کنیم:

    MICROSOFT SOFTWARE LICENSE TERMS (WINDOWS OPERATING SYSTEM)

    Thank you for choosing Microsoft!

    Depending on how you obtained the Windows software, this is a license agreement between (i) you and the device manufacturer or software installer that distributes the software with your device; or (ii) you and Microsoft Corporation (or, based on where you live or if a business where your principal place of business is located, one of its affiliates) if you acquired the software from a retailer. Microsoft is the device manufacturer for devices produced by Microsoft or one of its affiliates, and Microsoft is the retailer if you acquired the software directly from Microsoft.

    This agreement describes your rights and the conditions upon which you may use the Windows software. You should review the entire agreement, including any supplemental license terms that accompany the software and any linked terms, because all of the terms are important and together create this agreement that applies to you. You can review linked terms by pasting the (aka.ms/) link into a browser window.

    By accepting this agreement or using the software, you agree to all of these terms, and consent to the transmission of certain information during activation and during your use of the software as per the privacy statement described in Section 3. If you do not accept and comply with these terms, you may not use the software or its features. You may contact the device manufacturer or installer, or your retailer if you purchased the software directly, to determine its return policy and return the software or device for a refund or credit under that policy. You must comply with that policy, which might require you to return the software with the entire device on which the software is installed for a refund or credit, if any.

    1. Overview. 
    a. Applicability. This agreement applies to the Windows software that is preinstalled on your device, or acquired from a retailer and installed by you, the media on which you received the software (if any), any fonts, icons, images or sound files included with the software, and also any Microsoft updates, upgrades, supplements or services for the software, unless other terms come with them. It also applies to Windows apps developed by Microsoft that provide functionality such as contacts, music, photos and news that are included with and are a part of Windows. If this agreement contains terms regarding a feature or service not available on your device, then those terms do not apply.

    b. Additional terms. Additional Microsoft and third party terms may apply to your use of certain features, services and apps, depending on your device’s capabilities, how it is configured, and how you use it. Please be sure to read them.

    (i) Some Windows apps provide an access point to, or rely on, online services, and the use of those services is sometimes governed by separate terms and privacy policies, such as the Microsoft Services Agreement at (aka.ms/msa). You can view these terms and policies by looking at the service terms of use or the app’s settings, as applicable. The services may not be available in all regions.

    (ii) Microsoft, the manufacturer or installer may include additional apps, which will be subject to separate license terms and privacy policies.

    (iii) The software includes Adobe Flash Player that is licensed under terms from Adobe Systems Incorporated at (aka.ms/adobeflash). Adobe and Flash are either registered trademarks or trademarks of Adobe Systems Incorporated in the United States and/or other countries.

    (iv) The software may include third party programs that are licensed to you under this agreement, or under their own terms. License terms, notices and acknowledgements, if any, for the third party programs can be viewed at (aka.ms/thirdpartynotices).

    (v) To the extent included with Windows, Word, Excel, PowerPoint and OneNote are licensed for your personal, non-commercial use, unless you have commercial use rights under a separate agreement.

    2. Installation and Use Rights.
    a. License. The software is licensed, not sold. Under this agreement, we grant you the right to install and run one instance of the software on your device (the licensed device), for use by one person at a time, so long as you comply with all the terms of this agreement. Updating or upgrading from non-genuine software with software from Microsoft or authorized sources does not make your original version or the updated/upgraded version genuine, and in that situation, you do not have a license to use the software.

    b. Device. In this agreement, “device” means a hardware system (whether physical or virtual) with an internal storage device capable of running the software. A hardware partition or blade is considered to be a device.

    c. Restrictions. The manufacturer or installer and Microsoft reserve all rights (such as rights under intellectual property laws) not expressly granted in this agreement. For example, this license does not give you any right to, and you may not:

    (i) use or virtualize features of the software separately;

    (ii) publish, copy (other than the permitted backup copy), rent, lease, or lend the software;

    (iii) transfer the software (except as permitted by this agreement);

    (iv) work around any technical restrictions or limitations in the software;

    (v) use the software as server software, for commercial hosting, make the software available for simultaneous use by multiple users over a network, install the software on a server and allow users to access it remotely, or install the software on a device for use only by remote users;

    (vi) reverse engineer, decompile, or disassemble the software, or attempt to do so, except and only to the extent that the foregoing restriction is permitted by applicable law or by licensing terms governing the use of open-source components that may be included with the software; and

    (vii) when using Internet-based features you may not use those features in any way that could interfere with anyone else’s use of them, or to try to gain access to or use any service, data, account, or network, in an unauthorized manner.

    d. Multi use scenarios.

    (i) Multiple versions. If when acquiring the software you were provided with multiple versions (such as 32-bit and 64-bit versions), you may install and activate only one of those versions at a time.

    (ii) Multiple or pooled connections. Hardware or software you use to multiplex or pool connections, or reduce the number of devices or users that access or use the software, does not reduce the number of licenses you need. You may only use such hardware or software if you have a license for each instance of the software you are using.

    (iii) Device connections. You may allow up to 20 other devices to access the software installed on the licensed device for the purpose of using the following software features: file services, print services, Internet information services, and Internet connection sharing and telephony services on the licensed device. You may allow any number of devices to access the software on the licensed device to synchronize data between devices. This section does not mean, however, that you have the right to install the software, or use the primary function of the software (other than the features listed in this section), on any of these other devices.

    (iv) Use in a virtualized environment. This license allows you to install only one instance of the software for use on one device, whether that device is physical or virtual. If you want to use the software on more than one virtual device, you must obtain a separate license for each instance.

    (v) Remote access. No more than once every 90 days, you may designate a single user who physically uses the licensed device as the licensed user. The licensed user may access the licensed device from another device using remote access technologies. Other users, at different times, may access the licensed device from another device using remote access technologies, but only on devices separately licensed to run the same or higher edition of this software.

    (vi) Remote assistance. You may use remote assistance technologies to share an active session without obtaining any additional licenses for the software. Remote assistance allows one user to connect directly to another user’s computer, usually to correct problems.

    e. Backup copy. You may make a single copy of the software for backup purposes, and may also use that backup copy to transfer the software if it was acquired as stand-alone software, as described in Section 4 below.

    3. Privacy
    Consent to Use of Data. Your privacy is important to us. Some of the software features send or receive information when using those features. Many of these features can be switched off in the user interface, or you can choose not to use them. By accepting this agreement and using the software you agree that Microsoft may collect, use, and disclose the information as described in the Microsoft Privacy Statement (aka.ms/privacy), and as may be described in the user interface associated with the software features.

    4. Transfer
    The provisions of this section do not apply if you acquired the software as a consumer in Germany or in any of the countries listed on this site (aka.ms/transfer), in which case any transfer of the software to a third party, and the right to use it, must comply with applicable law.

    a. Software preinstalled on device. If you acquired the software preinstalled on a device (and also if you upgraded from software preinstalled on a device), you may transfer the license to use the software directly to another user, only with the licensed device. The transfer must include the software and, if provided with the device, an authentic Windows label including the product key. Before any permitted transfer, the other party must agree that this agreement applies to the transfer and use of the software.

    b. Stand-alone software. If you acquired the software as stand-alone software (and also if you upgraded from software you acquired as stand-alone software), you may transfer the software to another device that belongs to you. You may also transfer the software to a device owned by someone else if (i) you are the first licensed user of the software and (ii) the new user agrees to the terms of this agreement. You may use the backup copy we allow you to make or the media that the software came on to transfer the software. Every time you transfer the software to a new device, you must remove the software from the prior device. You may not transfer the software to share licenses between devices.

    5. Authorized Software and Activation
    You are authorized to use this software only if you are properly licensed and the software has been properly activated with a genuine product key or by other authorized method. When you connect to the Internet while using the software, the software will automatically contact Microsoft or its affiliate to confirm the software is genuine and the license is associated with the licensed device. You can also activate the software manually by Internet or telephone. In either case, transmission of certain information will occur, and Internet, telephone and SMS service charges may apply. During activation (or reactivation that may be triggered by changes to your device’s components), the software may determine that the installed instance of the software is counterfeit, improperly licensed or includes unauthorized changes. If activation fails the software will attempt to repair itself by replacing any tampered Microsoft software with genuine Microsoft software. You may also receive reminders to obtain a proper license for the software. You may not bypass or circumvent activation. To help determine if your software is genuine and whether you are properly licensed, see (aka.ms/genuine). Certain updates, support, and other services might only be offered to users of genuine Microsoft software.

    6. Updates
    The softwareperiodically checks for system and app updates, and downloads and installs them for you. You may obtain updates only from Microsoft or authorized sources, and Microsoft may need to update your system to provide you with those updates. By accepting this agreement, you agree to receive these types of automatic updates without any additional notice.

    7. Downgrade Rights
    If you acquired a device from a manufacturer or installer with a Professional version of Windows preinstalled on it, you may use either a Windows 8.1 Pro or Windows 7 Professional version, but only for so long as Microsoft provides support for that earlier version as set forth in (aka.ms/windowslifecycle). This agreement applies to your use of the earlier versions. If the earlier version includes different components, any terms for those components in the agreement that comes with the earlier version apply to your use of such components. Neither the manufacturer or installer, nor Microsoft, is obligated to supply earlier versions to you. You must obtain the earlier version separately, for which you may be charged a fee. At any time, you may replace an earlier version with the version you originally acquired.

    8. Geographic and Export Restrictions
    If your software is restricted for use in a particular geographic region, then you may activate the software only in that region. You must also comply with all domestic and international export laws and regulations that apply to the software, which include restrictions on destinations, end users, and end use. For further information on geographic and export restrictions, visit (aka.ms/georestrict) and (aka.ms/exporting).

    9. Support and Refund Procedures
    a. For software preinstalled on a device. For the software generally, contact the device manufacturer or installer for support options. Refer to the support number provided with the software. For updates and supplements obtained directly from Microsoft, Microsoft may provide limited support services for properly licensed software as described at (aka.ms/mssupport). If you are seeking a refund, contact the manufacturer or installer to determine its refund policies. You must comply with those policies, which might require you to return the software with the entire device on which the software is installed for a refund.

    b. For software acquired from a retailer. Microsoft provides limited support services for properly licensed software as described at (aka.ms/mssupport). If you purchased the software from a retailer and are seeking a refund, and you cannot obtain one where you acquired the software, contact Microsoft for information about Microsoft’s refund policies. See (aka.ms/msoffices), or in North America, call (800) MICROSOFT or see (aka.ms/nareturns).

    10. Binding Arbitration and Class Action Waiver
    if You Live in (or if a Business Your Principal Place of Business is in) the United States.

    We hope we never have a dispute, but if we do, you and we agree to try for 60 days to resolve it informally. If we can’t, you and we agree to binding individual arbitration before the American Arbitration Association (“AAA”) under the Federal Arbitration Act (“FAA”), and not to sue in court in front of a judge or jury. Instead, a neutral arbitrator will decide and the arbitrator’s decision will be final except for a limited right of appeal under the FAA. Class action lawsuits, class-wide arbitrations, private attorney-general actions, and any other proceeding where someone acts in a representative capacity aren’t allowed. Nor is combining individual proceedings without the consent of all parties. “We,” “our,” and “us” includes Microsoft, the device manufacturer, and software installer.

    a. Disputes covered—everything except IP. The term “dispute” is as broad as it can be. It includes any claim or controversy between you and the manufacturer or installer, or you and Microsoft, concerning the software, its price, or this agreement, under any legal theory including contract, warranty, tort, statute, or regulation, except disputes relating to the enforcement or validity of your, your licensors’, our, or our licensors’ intellectual property rights.

    b. Mail aNotice of Dispute first. If you have a dispute and our customer service representatives can’t resolve it, send a Notice of Dispute by U.S. Mail to the manufacturer or installer, ATTN: LEGAL DEPARTMENT. If your dispute is with Microsoft, mail it to Microsoft Corporation, ATTN: LCA ARBITRATION, One Microsoft Way, Redmond, WA 98052-6399. Tell us your name, address, how to contact you, what the problem is, and what you want. A form is available at (aka.ms/disputeform). We’ll do the same if we have a dispute with you. After 60 days, you or we may start an arbitration if the dispute is unresolved.

    c. Small claims court option. Instead of mailing a Notice of Dispute, and if you meet the court’s requirements, you may sue us in small claims court in your county of residence (or if a business your principal place of business) or our principal place of business–King County, Washington USA if your dispute is with Microsoft. We hope you’ll mail a Notice of Dispute and give us 60 days to try to work it out, but you don’t have to before going to small claims court.

    d. Arbitration procedure. The AAA will conduct any arbitration under its Commercial Arbitration Rules (or if you are an individual and use the software for personal or household use, or if the value of the dispute is $75,000 USD or less whether or not you are an individual or how you use the software, its Consumer Arbitration Rules). For more information, see (aka.ms/adr) or call 1-800-778-7879. To start an arbitration, submit the form available at (aka.ms/arbitration) to the AAA; mail a copy to the manufacturer or installer (or to Microsoft if your dispute is with Microsoft). In a dispute involving $25,000 USD or less, any hearing will be telephonic unless the arbitrator finds good cause to hold an in-person hearing instead. Any in-person hearing will take place in your county of residence (of if a business your principal place of business) or our principal place of business—King County, Washington if your dispute is with Microsoft. You choose. The arbitrator may award the same damages to you individually as a court could. The arbitrator may award declaratory or injunctive relief only to you individually to satisfy your individual claim.

    e. Arbitration fees and payments.

    (i) Disputes involving $75,000 USD or less. The manufacturer or installer (or Microsoft if your dispute is with Microsoft) will promptly reimburse your filing fees and pay the AAA’s and arbitrator’s fees and expenses. If you reject our last written settlement offer made before the arbitrator was appointed, your dispute goes all the way to an arbitrator’s decision (called an “award”), and the arbitrator awards you more than this last written offer, the manufacturer or installer (or Microsoft if your dispute is with Microsoft) will: (1) pay the greater of the award or $1,000 USD; (2) pay your reasonable attorney’s fees, if any; and (3) reimburse any expenses (including expert witness fees and costs) that your attorney reasonably accrues for investigating, preparing, and pursuing your claim in arbitration. The arbitrator will determine the amounts unless you and we agree on them.

    (ii) Disputes involving more than $75,000 USD. The AAA rules will govern payment of filing fees and the AAA’s and arbitrator’s fees and expenses.

    (iii) Disputes involving any amount. If you start an arbitration we won’t seek our AAA or arbitrator’s fees and expenses, or your filing fees we reimbursed, unless the arbitrator finds the arbitration frivolous or brought for an improper purpose. If we start an arbitration we will pay all filing, AAA, and arbitrator’s fees and expenses. We won’t seek our attorney’s fees or expenses from you in any arbitration. Fees and expenses are not counted in determining how much a dispute involves.

    f. Must file within one year. You and we must file in small claims court or arbitration any claim or dispute (except intellectual property disputes — see Section 10.a.) within one year from when it first could be filed. Otherwise, it’s permanently barred.

    g. Severability. If the class action waiver is found to be illegal or unenforceable as to all or some parts of a dispute, those parts won’t be arbitrated but will proceed in court, with the rest proceeding in arbitration. If any other provision of Section 10 is found to be illegal or unenforceable, that provision will be severed but the rest of Section 10 still applies.

    h. Conflict with AAA rules. This agreement governs if it conflicts with the AAA’s Commercial Arbitration Rules or Consumer Arbitration Rules.

    i. Microsoft as party or third-party beneficiary. If Microsoft is the device manufacturer or if you acquired the software from a retailer, Microsoft is a party to this agreement. Otherwise, Microsoft is not a party but is a third-party beneficiary of your agreement with the manufacturer or installer to resolve disputes through informal negotiation and arbitration.

    11. Governing Law
    The laws of the state or country where you live (or if a business where your principal place of business is located) govern all claims and disputes concerning the software, its price, or this agreement, including breach of contract claims and claims under state consumer protection laws, unfair competition laws, implied warranty laws, for unjust enrichment, and in tort, regardless of conflict of law principles, except that the FAA governs all provisions relating to arbitration.

    12. Consumer Rights, Regional Variations
    This agreement describes certain legal rights. You may have other rights, including consumer rights, under the laws of your state or country.You may also have rights with respect to the party from which you acquired the software. This agreement does not change those other rights if the laws of your state or country do not permit it to do so. For example, if you acquired the software in one of the below regions, or mandatory country law applies, then the following provisions apply to you:

    a. Australia. References to “Limited Warranty” are references to the express warranty provided by Microsoft or the manufacturer or installer. This warranty is given in addition to other rights and remedies you may have under law, including your rights and remedies in accordance with the statutory guarantees under the Australian Consumer Law.

    In this section, “goods” refers to the software for which Microsoft or the manufacturer or installer provides the express warranty. Our goods come with guarantees that cannot be excluded under the Australian Consumer Law. You are entitled to a replacement or refund for a major failure and compensation for any other reasonably foreseeable loss or damage. You are also entitled to have the goods repaired or replaced if the goods fail to be of acceptable quality and the failure does not amount to a major failure.

    b. Canada. You may stop receiving updates on your device by turning off Internet access. If and when you re-connect to the Internet, the software will resume checking for and installing updates.

    c. European Union. The academic use restriction in Section 13.d(i) below does not apply in the jurisdictions listed on this site: (aka.ms/academicuse).

    d. Germany and Austria.

    (i) Warranty. The properly licensed software will perform substantially as described in any Microsoft materials that accompany the software. However, the manufacturer or installer, and Microsoft, give no contractual guarantee in relation to the licensed software.

    (ii) Limitation of Liability. In case of intentional conduct, gross negligence, claims based on the Product Liability Act, as well as, in case of death or personal or physical injury, the manufacturer or installer, or Microsoft is liable according to the statutory law.

    Subject to the preceding sentence, the manufacturer or installer, or Microsoft will only be liable for slight negligence if the manufacturer or installer or Microsoft is in breach of such material contractual obligations, the fulfillment of which facilitate the due performance of this agreement, the breach of which would endanger the purpose of this agreement and the compliance with which a party may constantly trust in (so-called "cardinal obligations"). In other cases of slight negligence, the manufacturer or installer or Microsoft will not be liable for slight negligence.

    e. Other regions. See (aka.ms/variations) for a current list of regional variations.

    13. Additional Notices
    a. Networks, data and Internet usage. Some features of the software and services accessed through the software may require your device to access the Internet. Your access and usage (including charges) may be subject to the terms of your cellular or internet provider agreement. Certain features of the software may help you access the Internet more efficiently, but the software’s usage calculations may be different from your service provider’s measurements. You are always responsible for (i) understanding and complying with the terms of your own plans and agreements, and (ii) any issues arising from using or accessing networks, including public/open networks. You may use the software to connect to networks, and to share access information about those networks, only if you have permission to do so.

    b. H.264/AVC and MPEG-4 visual standards and VC-1 video standards. The software may include H.264/MPEG-4 AVC and/or VC-1 decoding technology. MPEG LA, L.L.C. requires this notice:

    THIS PRODUCT IS LICENSED UNDER THE AVC, THE VC-1, AND THE MPEG-4 PART 2 VISUAL PATENT PORTFOLIO LICENSES FOR THE PERSONAL AND NON-COMMERCIAL USE OF A CONSUMER TO (i) ENCODE VIDEO IN COMPLIANCE WITH THE ABOVE STANDARDS (“VIDEO STANDARDS”) AND/OR (ii) DECODE AVC, VC-1, AND MPEG-4 PART 2 VIDEO THAT WAS ENCODED BY A CONSUMER ENGAGED IN A PERSONAL AND NON-COMMERCIAL ACTIVITY AND/OR WAS OBTAINED FROM A VIDEO PROVIDER LICENSED TO PROVIDE SUCH VIDEO. NO LICENSE IS GRANTED OR SHALL BE IMPLIED FOR ANY OTHER USE. ADDITIONAL INFORMATION MAY BE OBTAINED FROM MPEG LA, L.L.C. SEE (AKA.MS/MPEGLA).

    c. Malware protection. Microsoft cares about protecting your device from malware. The software will turn on malware protection if other protection is not installed or has expired. To do so, other antimalware software will be disabled or may have to be removed.

    d. Limited rightsversions. If the software version you acquired is marked or otherwise intended for a specific or limited use, then you may only use it as specified. You may not use such versions of the software for commercial, non-profit, or revenue-generating activities.

    (i) Academic. For academic use, you must be a student, faculty or staff of an educational institution at the time of purchase.

    (ii) Evaluation. For evaluation (or test or demonstration) use, you may not sell the software, use it in a live operating environment, or use it after the evaluation period. Notwithstanding anything to the contrary in this Agreement, evaluation software is provided “AS IS”.

    (iii) NFR. You may not sell software marked as “NFR” or “Not for Resale”.

    14. Entire Agreement
    This agreement (together with the printed paper license terms or other terms accompanying any software supplements, updates, and services that are provided by the manufacturer or installer, or Microsoft, and that you use), and the terms contained in web links listed in this agreement, are the entire agreement for the software and any such supplements, updates, and services (unless the manufacturer or installer, or Microsoft, provides other terms with such supplements, updates, or services). You can review this agreement after your software is running by going to (aka.ms/useterms) or going to Settings - System - About within the software. You can also review the terms at any of the links in this agreement by typing the URLs into a browser address bar, and you agree to do so. You agree that you will read the terms before using the software or services, including any linked terms. You understand that by using the software and services, you ratify this agreement and the linked terms. There are also informational links in this agreement.

    مسلما همان طور که در حین نصب ویندوز خیلی سریع تیک گزینه ی License Agreement را زده و ادامه ی مراحل نصب ویندوز را طی کنیم، الان نیز کمتر دانشجویی حوصله مطالعه ی متن فوق را خواهد داشت اما توجه شما را به خلاصه یی از مهم ترین بخش های این توافق نامه جلب می کنیم:

     هشدار
    این توافق نامه مابین شرکت مایکروسافت و کسی است که قصد استفاده از ویندوز را دارا است بسته می شود که به موجب آن، حقوق شما در حین استفاده از سیستم عامل Windows مشخص شده است. لطفاً این توافق نامه را با دقت مطالعه نمایید و در صورتی هم که با این تفافق نامه موافقت نکنید -یا به عبارت دیگر تیک گزینه ی Liscense Agreement را نزنید- تحت هیچ عنوان اجازه ی استفاده از ویندوز را نخواهید داشت.
    توجه داشته باشید که لایسنس این نرم‌افزار به شما فروخته شده نه خود نرم افزار! و تحت مجوز این نرم افزار، شما فقط و فقط اجازه ی نصب این نرم‌افزار روی یک سیستم را دارید که آن سیستم هم باید در آن واحد توسط یک نفر استفاده شود.
    آپدیت کردن ویندوز از منابعی به غیر از منابع اصلی مایکروسافت کاری غیر قانونی است و شما اجازه ی چنین کاری را ندارید و تحت این توافق نامه، شما اجازه ندارید کارهای زیر را تحت هر شرایطی انجام دهید:
    - از بخش‌هایی از این نرم‌افزار به صورت جداگانه استفاده کنید،
    - نرم‌افزار را اجاره دهید، بازنشر یا کپی کنید،
    - نرم‌افزار را به فرد دیگری منتقل کنید،
    - نرم‌افزار را برای رفع محدودیت‌های فنی اش هک کنید،
    - از این نرم‌افزار به عنوان یک سیستم عامل سرور برای هاستینگ استفاده کنید،
    - امکانی برای استفاده ی چندین کاربر به صورت هم‌زمان را فراهم آورید،
    - با مهندسی معکوس، سورس کد نرم‌افزار را به دست آورید،
    - و در صورتی که نسخه های مختلفی -۳۲ بیتی و ۶۴ بیتی- در اختیارتان قرار گرفته، هر دو نسخه را نصب کنید!

    همان طور که ملاحظه می شود، اگر از کاربرانی بوده ایم که بدون خرید لایسنس، ویندوز نصب می کرده ایم، مسلما القابی همچون مجرم، متقلب، بی توجه به حرام و حلال، دزد و ... شایسته ی ما است!

    حال ممکن است این سوال پیش بیاید که با توجه به تحریم ها از یک سو و همچنین میانگین پایین درآمد در کشور ایران از سوی دیگر، چگونه امکان خرید لایسنس ویندوز برای کاربران ایرانی وجود خواهد داشت؟ در پاسخ به این سوال بایستی گفت که هدف وسیله را توجیه نمی کند و به نظر می رسد که استفاده از ویندوز بدون لایسنس تفاوت چندانی با برداشتن یک کلوچه در سوپرمارکت نداشته باشد و هر دو کار دزدی محسوب خواهد شد!

    قضیه ی دیگری که معمولا توسط کسانی که قصد دارند این کار خود را توجیه کنند پیش می آید این است که مایکروسافت بزرگ ترین شرکت نرم افزاری دنیا است و مسلما مهندسینی که توانسته اند ویندوز را خلق کنند، اگر می خواستند می توانستند جلوی هک شدن ویندوز توسط مجرمین را بگیرند!

    اگر هم فرض را بر این بگذاریم که تیم توسعه ی نرم افزار مایکروسافت از عمد جلوی مهندسی معکوس به منظور فعال کردن ویندوز را نگرفته باشد تا از این طریق به رشد ویندوز در کشورهای جهان سوم کمکی کرده باشد اما باز هم این توجیه زمانی که پای حق الناس به میان می آید اصلا قابل قبول نخواهد بود.

    با محدودیت هایی که استفاده ی بدون لایسنس ویندوز برای کاربران دارد از یک سو و همچنین توزیع های مختلفی از سیستم عامل گنو/لینوکس که همگی به رایگان در اختیار کاربران قرار می گیرند از سوی دیگر، منطقی به نظر می رسد که این مهاجرت باید صورت گیرد؛ اما هر تغییری مستلزم صرف زمان است و در عین حال یکسری محدودیت ها را نیز برای کاربران بوجود می آورد.

    به طور مثال، بسیاری از نرم افزارهای حرفه یی همچون فتوشاپ، اتوکد و ... نسخه ی لینوکسی ندارند و یا بسیاری از بازی های حرفه یی را نمی توان روی پلتفرم لینوکس اجرا کرد. برای رفع این محدودیت ها، می توان از نرم افزارهای مشابهی که برای پلتفرم لینوکس توسعه یافته اند استفاده کرد. به طور مثال، نرم افزار Gimp یک نرم افزار گرافیکی است که بخشی از نیازهای کاربرانی که توسط فتوشاپ مرتفع می شد را رفع می کند (البته نه تمامی آنها و این نرم افزار هرگز به کاملی فتوشاپ نیست.) و یا به جای Microsoft Office می توان از مجموعه نرم افزارهای LibreOffice استفاده نمود که در نسخه های اخیرش بهبودهای قابل توجه پیدا کرده است.

    به طور حتم، پس از مهاجرت برخی از نرم افزارها و بازی ها را نخواهیم توانست اجرا کنیم و این همان قانون Give & Take است؛ به عبارت دیگر، وقتی چیزی را به دست می آوریم، طبیعی است که چیز دیگری را از دست بدهیم

    آشنایی با مفهوم Linux Distribution


    کاربران سیستم عامل گنو/لینوکس از طیف گسترده یی تشکیل شده اند؛ از کاربران عادی که نیاز به یک سیستم عامل برای بازی کردن دارند گرفته تا کاربران حرفه یی که برای تست نفوذ، مسائل امنیتی، شبکه، سرور و ... از این سیستم عامل استفاده می کنند. در همین راستا، شرکت های مختلفی اقدام به ارائه ی نسخه های مختلفی از این سیستم عامل مبتنی بر نیازهای گروه هدف خود کرده اند که اصطلاحا هر کدام از این نسخه ها Distribution (دیستریبیوشن یا توزیع) نامیده می شود که گاها به صورت خلاصه تحت عنوان Distro هم به کار گرفته می شوند. تقریبا می شود گفت که درصد زیادی از این توزیع ها رایگان هستند و به سادگی می توان آن ها را نصب و استفاده کرد.

    پیش از این هم گفتیم که کرنل لینوکس مغز سیستم عامل محسوب می‌شود و یک توزیع لینوکسی کامل، حاوی کرنل به علاوه ی یکسری اپلیکیشن ها و ابزارها است که هر کدام از آن‌ها وظیفه ی خاصی را بر عهده دارند. علاوه بر این، توزیع‌های مختلف لینوکس ممکن است که بر پایه ی کرنل های نسخه های مختلفی طرح ریزی شده باشند. به طور مثال، توزیع RHEL 6 بر پایه ی کرنل 2.6.32 است که نسبتاً قدیمی اما کاملاً باثبات است.

    در زمینه ی رابط کاربری دسکتاپ هم هر کدام از این توزیع ها ویژگی های خاص خود را دارا است؛ به طور مثال، رابط کاربری Unity استفاده شده در توزیع Ubuntu یکی از انواع مدرن رابط های کاربری موجود در توزیع های لینوکسی است که این امکان را به کاربران می دهد تا بدون استفاده از کامند لاین بتوانند بسیاری از نیازهای خود را مرتفع سازند (البته رابط های کاربری زیباتری هم نسبت به اوبونتو وجود دارد که در توزیع های Deepin و elementary OS استفاده شده اند.) در مقابل، یکسری توزیع ها هستند که دسکتاپی سنتی تر داشته -همچون توزیع openSUSE که از KDE استفاده می کند- و بیشتر تمرکز آن روی انجام کارها از طریق کامند لاین است.

    پیش از مهاجرت به دنیای لینوکس، باید ببینید که چه توزیعی برای شما مناسب است. برای یافتن پاسخ به این سوال، بایستی ۳ پرسش زیر را مد نظر قرار دهید:
    - آیا شما یک کاربر حرفه یی هستید یا مبتدی؟
    - آیا یک محیط دسکتاپ مدرن را ترجیح می‌دهید یا یک رابط کاربری سنتی؟
    - آیا قصد استفاده از لینوکس برای سرور را دارید یا کامپیوتر شخصی؟
    - چه نرم افزارهایی برای شما مهم است؟ وب سرور، ویرایشگر متن و …
    - حجم هارد دیسک شما چقدر است؟
    - آیا نیاز به دست کاری کرنل سیستم عامل خود دارید یا خیر؟
    - سخت‌افزار شما چیست؟
    - و آیا نیاز به پشتیبانی بلند مدت دارید یا برای کوتاه مدت قصد استفاده از لینوکس را دارید؟

    در صورتی که مهارت های کامپیوتری شما در سطحی مبتدی قرار دارد، توصیه می‌شود که از نسخه هایی همچون Linux Mint, Ubuntu و یا Deepin که از یک رابط کاربری مدرن اما در عین حال ساده برخوردارند استفاده کنید. اگر هم جزو کاربران متوسط رو به بالا هستید، توصیه می‌شود که از نسخه هایی همچون Debian یا Fedora استفاده کنید و در صورتی هم که برچسب فوق حرفه یی روی خود می‌زنید و در زمینه ی System Administration (مدیریت سیستم) دارای توانمندی‌های بسیاری هستید، می‌توانید توزیع Gentoo را امتحان کنید.

    یکی از سؤالات فوق این بود که آیا شما لینوکس را برای سیستم شخصی خود می‌خواهید یا سرور. در صورتی که قصد استفاده از لینوکس در یک سرور را دارید، باید ببینید که آیا برای انجام کارهای سروری نیاز به یک رابط کاربری دارید یا تمایل دارید تا تمامی دستورات را از طریق کامند لاین اجرا کنید؟

    به طور مثال، Ubuntu Server دارای رابط کاربری نیست و شما باید دانش کاملی از دستورات کامند لاینی داشته باشید اما در عین حال این امکان برای شما فراهم شده تا یک پکیج GUI روی این نسخه نصب کنید تا امکان مدیریت سرور از طریق دسکتاپ هم برایتان فراهم شود (لازم به ذکر است که اصطلاح GUI مخفف واژگان Graphical User Interface به معنی «رابط کاربری گرافیکی» یا همان «محیط دسکتاپ» می باشد.)

    در زمینه ی نسخه های سروری لینوکس، برخی نسخه ها هستند که به صورت حاضر و آماده اکثر ابزارهایی که شما به عنوان یک مدیر سرور نیاز دارید را در اختیارتان می‌گذارند که از جمله ی این نسخه ها، می‌توان به CentOS اشاره کرد اما در مقابل، یکسری از نسخه ها هستند که بسته به نیاز خود، می‌توانید ابزارهای مورد نیاز را روی آن‌ها نصب کنید که از آن جمله می‌توان به Ubuntu و Debian اشاره کرد.

    معرفی خانواده های اصلی توزیع های لینوکس


    به منظور حداکثر بهره وری از این دوره ی آموزشی، نیاز است تا دانشجویان حداقل یکی از Distribution (دیستریبیوشن یا توزیع) سیستم عامل گنو/لینوکس را روی سیستم خود نصب داشته باشند. به طور کلی، امروزه صدها توزیع لینوکسی در بازار موجود می‌باشد اما در این معرفی، به بررسی ۳ خانواده ی اصلی توزیع‌های سیستم عامل لینوکس خواهیم پرداخت که عبارتند از:
    - خانواده ی توزیع‌های Debian همچون توزیع Ubuntu
    - خانواده ی توزیع‌های SUSE همچون openSUSE
    - و خانواده ی توزیع‌های Fedora همچون CentOS

    لازم به ذکر است که با توجه به کامیونیتی گسترده ی توسعه دهندگان لینوکس، روز به روز به توزیع‌های این سیستم عامل اضافه شده و قابلیت‌های جدیدی در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

    خانواده ی Fedora

    فدورا پایه ی توزیع‌های Red Hat Enterprise Linux یا به طور خلاصه RHEL و همچنین CentOS، Scientific Linux و Oracle Linux است. فدورا اساساً از تعداد نرم افزارهای بیشتری نسبت به نسخه ی تجاری توزیع RHEL برخوردار است و شاید اصلی‌ترین دلیل این مسأله این باشد که کامیونیتی توسعه دهندگان نسبتاً زیادی دارا بوده و صرفا یک شرکت مسئول توسعه ی آن نیست. لازم به ذکر است که پرکاربرترین توزیع لینوکس در کاربردهای تجاری RHEL است.

    خانواده ی SUSE

    زیر شاخه‌های اصلی توزیع SUSE عبارتند از SUSE Enterprise Server یا به اختصار SLES و openSUSE که توزیع openSUSE نسخه یی کاملا رایگان از SLES است.

    خانواده ی Debian

    توزیع دبیان والد یکسری از دیگر توزیع‌های محبوب لینوکس همچون Ubuntu است. توزیع Linux Mint هم که به سبکی معروف است بر پایه ی توزیع اوبونتو پایه ریزی شده است لذا به نوعی زیرشاخه ی دبیان محسوب می گردد. توزیع‌های خانواده ی دبیان هم در حوزه ی سرور و هم دسکتاپ، به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. دیبان یک پروژه ی اپن سورس به معنای واقعی کلمه است که تمرکز آن بر Stability یا «ثبات» است. علاوه بر این، جامع‌ترین و بزرگ‌ترین ریپازیتوری (منبع) نرم‌افزارها نیز به این خانواده تعلق دارد.

    به خاطر داشته باشید
    Ian Murdock که بیشتر با خاطر خلق توزیع معروف و محبوب دبیان لینوکس شناخته می‌شود در سن ۴۲ سالگی دچار مرگ ناگهانی شد که کماکان علت مرگش نامشخص است. آقای Murdock در ماه آگوست سال 1993 توزیع Debian از سیستم عامل لینوکس را طراحی کرد که بخش ian در نام Debian برگرفته از نام کوچک او -Ian- است. لازم به ذکر است که توزیع دبیان اولین توزیعی از لینوکس بود که اصطلاحاً Forge شد. به عبارت دیگر، توسط دیگر افراد و سازمان ها مورد استفاده ی مجدد برای طراحی توزیع‌های دیگر قرار گرفت و می‌توان گفت که توزیع دبیان یکی از موفق ترین پروژه های اپن سورسی است که تاکنون طراحی شده است. از جمله سمت های آقای Murdock در زمان حیاتش می‌توان به مدیریت فنی بنیاد لینوکس و مدیریت ارشد در شرکت سان مایکروسیستمز که بعدها توسط اوراکل خریداری شد اشاره کرد.

    Ubuntu توزیعی است که با شعار ثبات و سهولت استفاده به بازار عرضه شده است. از آنجا که توزیع اوبونتو سیستم عامل گنو/لینوکس بسیاری از پکیج (بسته های نرم افزاری) خود را از توزیع دبیان می گیرد، این توزیع به خیل گسترده یی از نرم افزارهای کاربردی دسترسی دارد. رابط کاربری استفاده شده در توزیع اوبونتو Unity نام دارد که بر پایه ی GNOME طراحی شده است. توزیع اوبونتو توسط شرکتی تحت عنوان Canonical Ltd توسعه داده می شود.

    آنچه که در مورد توزیع‌های مختلف لینوکسی باید مد نظر داشته باشیم این است که هر توزیع لینوکس مخاطبین خاص خود را دارا است. به طور مثال، شرکت های تجاری بزرگ بیشتر متمایل به استفاده از توزیع‌های Red Hat, SUSE و Ubuntu هستند. توزیع CentOS نمونه یی رایگان از توزیع RHEL است و شرکت هایی که بخواهند به قابلیت های ردهت دسترسی داشته باشند اما در عین حال پولی نپردازند می توانند از این توزیع استفاده کنند. Ubuntu و Fedora هم در حوزه های آموزشی مورد استفاده قرار می گیرند و مراکزی هم که نیاز به توزیعی علمی دارند، Scientific Linux را می توانند برگزینند.

    نکته ی دیگری که در مورد شرکت های توسعه دهنده ی توزیع‌های لینوکس باید مد نظر داشته باشیم این است که این شرکت ها به منظور آپدیت نگاه داشتن سیستم کاربران خود، همواره آپدیت هایی برای سیستم عامل های خود در اختیار کاربران قرار می‌دهند که در آن‌ها بسیاری از مشکلات امنیتی رفع شده و عملکرد بهبود می باید.


    برچسب ها

    ارسال نظر

    نام
    ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
    وبسایت
    :) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
    نظر خصوصی
    مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
    کد امنیتیرفرش کد امنیتی

    نظرات ارسال شده

    برنامه های ضروری ویندوز

    آخرین نسخه نرم افزار مرورگر اینترنت موزیلا مرورگر گوگل کروم نسخه نهایی دانلود اینترنت اکسپلورر آخرین نسخه نرم افزار مرورگر اپرا به روزترین آخرین نسخه یاهو مسنجر آخرین نسخه پخش کننده حرفه ای چندرسانه  آخرین نسخه پخش فایل های صوتی و تصویری آخرین نسخه حرفه ای ترین نرم افزار پخش کننده دنیا آخرین نسخه آنتی ویروس نود 32 آخرین نسخه نرم افزار قدرتمند و کم حجم رایت آخرین نسخه نرم افزار فشرده سازی فایل ها آخرین نسخه نرم افزار مدیریت دانلود آخرین نسخه بهترین نرم افزار نمایش فایل پی دی اف آخرین نسخه پلاگین فلش پلیر برای مرورگرهای ویندوز  نمایش قدرتمند و امن فایل پی دی اف

    آمارگیر

    • :: آمار مطالب
    • کل مطالب : 4492
    • کل نظرات : 44
    • :: آمار کاربران
    • افراد آنلاين : 21
    • تعداد اعضا : 802
    • :: آمار بازديد
    • بازديد امروز : 3,302
    • بازديد ديروز : 30,657
    • بازديد کننده امروز : 876
    • بازديد کننده ديروز : 4190
    • گوگل امروز : 598
    • گوگل ديروز: 5586
    • بازديد هفته : 33,959
    • بازديد ماه : 558,082
    • بازديد سال : 1,364,805
    • بازديد کلي : 10,542,825
    • :: اطلاعات شما
    • آي پي : 3.214.224.224
    • مرورگر :
    • سيستم عامل :

    چی شد که سر از گود دانلود درآوردی؟





    بخش تبلیغات بک لینک سایت