صفحه اصلی | انجمن | ورود | عضویت | خوراک | نقشه | تماس با ما | آپلود فایل | چت | فتوشاپ آنلاین تبلیغات
۱۰ چیزی که باید درباره ی روانشناسی بدانید
::: در حال بارگیری لطفا صبر کنید :::

نام کاربري : پسورد : يا عضويت | رمز عبور را فراموش کردم


تعداد بازدید : 131
نویسنده پیام
admin
آفلاین



ارسال‌ها: 1193
عضویت: 28 /6 /1392
تشکر کرده: 34
تشکر شده: 18
۱۰ چیزی که باید درباره ی روانشناسی بدانید
حقایق اساسی در مورد روانشناسی برای مبتدی ها
آیا شما در مطالعه ی روانشناسی، تازه وارد هستید؟ مطالعه ی روانشناسی در ابتدا ممکن است مانند یک موضوع گسترده و دلهره آور به نظر برسد، اما درک حقایق اساسی، می تواند آن را برای شروع آسان تر کند. در ادامه، برخی از نکات مهمی که باید درباره ی این موضوع جذاب بدانید، آورده شده است. هنگامی که یک درک قوی از اصول اولیه داشته باشید، برای کشف روانشناسی در عمق بیشتر، بهتر آماده خواهید شد.


۱- روانشناسی مطالعه ی ذهن و رفتار است

۱۰ چیزی که باید درباره ی روانشناسی بدانید - موسسه روانشناسی آرامش اندیشه تبریز
۱۰ چیزی که باید درباره ی روانشناسی بدانید – موسسه روانشناسی آرامش اندیشه تبریز
روانشناسی مطالعه ی فرآیندهای ذهنی و رفتاری است. اصطلاح psychology(روانشناسی) از کلمه ی یونانی psyche به معنای “روح و روان” و کلمه ی logia به معنای “مطالعه” آمده است. روانشناسی از زیست شناسی و فلسفه و همچنین رشته های مرتبط دیگر از جمله جامعه شناسی، پزشکی، زبان شناسی و انسان شناسی، پدید آمده است.

۲- روانشناسی از روش های علمی، استفاده می کند

۱۰ چیزی که باید درباره ی روانشناسی بدانید - موسسه روانشناسی آرامش اندیشه تبریز
۱۰ چیزی که باید درباره ی روانشناسی بدانید – موسسه روانشناسی آرامش اندیشه تبریز
یکی از باورهای رایج در مورد روانشناسی، این است که روانشناسی فقط “حس مشترک” است. بر خلاف حس مشترک، روانشناسی متکی بر روش های علمی برای بررسی پرسش ها و رسیدن به نتیجه گیری است. روانشناسی استفاده از روش های تجربی است که محققان را قادر به کشف روابط بین متغیرهای مختلف می کند. روانشناسان از طیف وسیعی از تکنیک هایی برای مطالعه ذهن و رفتار انسان، از جمله مشاهده ی طبیعی، آزمایشات، مطالعات موردی و پرسشنامه، استفاده می کنند.

۳- روانشناسان وسعت دید مختلفی دارند

۱۰ چیزی که باید درباره ی روانشناسی بدانید - موسسه روانشناسی آرامش اندیشه تبریز
۱۰ چیزی که باید درباره ی روانشناسی بدانید – موسسه روانشناسی آرامش اندیشه تبریز
موضوعات و سوالات در روانشناسی، می تواند به عنوان تعدادی از روش های مختلفی در نظر گرفته شود. موضوع خشونت را به عنوان مثال در نظر می گیریم. برخی از روانشناسان ممکن است چگونگی تاثیرات بیولوژیکی در کمک به خشونت را در نظر بگیرند، در حالی که روانشناسان دیگر ممکن است چگونگی تاثیر عواملی مانند فرهنگ، روابط خانوادگی، فشار اجتماعی و متغیرهای موقعیتی بر خشونت را در نظر بگیرند. برخی از دیدگاه های اصلی در روانشناسی شامل موارد زیر هستند:

دیدگاه بیولوژیکی
دیدگاه شناختی
دیدگاه رفتاری
دیدگاه تکاملی
دیدگاه انسانگرایی
۴- روانشناسی، رشته های وابسته ی زیادی را دارد

شاخه های مختلف زیادی در روانشناسی وجود دارد. دانش جویان تازه وارد اغلب این زمینه های مختلف تخصصی را کشف می کنند، اما اکتشاف بیشتر در مورد هر رشته ی منحصر به فرد ممکن است به این بستگی داشته باشد که چه دوره ای را برای مطالعه، انتخاب می کنید. برخی از بزرگترین زیر شاخه های روانشناسی عبارتند از: روانشناسی بالینی، روانشناسی شخصیت، روانشناسی شناختی، روانشناسی رشد، و روانشناسی اجتماعی.

۵- روانشناسی فقط در مورد درمان نیست

۱۰ چیزی که باید درباره ی روانشناسی بدانید - موسسه روانشناسی آرامش اندیشه تبریز
۱۰ چیزی که باید درباره ی روانشناسی بدانید – موسسه روانشناسی آرامش اندیشه تبریز
هنگامی که به روانشناسی فکر می کنید، آیا یک درمانگری را با دفترچه ی یادداشتی که به سرعت ایده ها را به عنوان یک مراجع که تجارب دوران کودکی را بازگو می کند، تصور می کنید؟ در حالی که درمان قطعا بخش بزرگی از روانشناسی است، اما تنها چیزی نیست که روانشناسان آن را انجام دهند. در واقع، بسیاری از روانشناسان در زمینه ی سلامت روان، هر کاری را انجام نمی دهند. روانشناسی شامل زمینه های دیگر نیز از جمله آموزش، پژوهش و مشاوره، می شود. روانشناسان در طیف گسترده ای از موقعیت ها کار می کنند، از جمله:

دانشکده ها و دانشگاه ها
موسسات و شرکت های خصوصی
مهدکودک ها و مدارس
بیمارستان ها
دفاتر دولت
۶- روانشناسی در اطراف شماست

روانشناسی تنها یک موضوع علمی نیست که فقط در کلاس های درس، آزمایشگاه های تحقیقاتی، و دفاتر سلامت روان وجود داشته باشد. اصول روانشناسی می تواند در اطراف شما در موقعیت های روزمره تان دیده شود. آگهی های بازرگانی تلویزیونی و تبلیغات چاپی که هر روز می بینید وابسته به روانشناسی برای توسعه ی پیام های بازاریابی هستند که مردم را برای خرید محصولات تبلیغ شده، متقاعد می کنند. وب سایت هایی که شما به صورت منظم به آن ها مراجعه می کنید، از روانشناسی برای درک چگونگی خواندن، استفاده و تفسیر اطلاعات آنلاین توسط افراد، استفاده می کند.

۷- روانشناسی دنیای واقعی و مسائل نظری را بررسی می کند

به عنوان شروع مطالعه خود در روانشناسی، ممکن است به نظر برسد که روانشناسی مانند برخی از نظریه ها و تحقیقاتی که در موردشان یاد می گیرید، واقعا در مشکلات زندگی به کار نمی آید. با این حال، این مهم است که به یاد داشته باشید که روانشناسی هم یک موضوع عملی و هم یک موضوع نظری است. برخی از محققان بر اضافه کردن اطلاعاتی بر بدنه ی دانش مان در مورد ذهن و رفتار انسان (شناخته شده به عنوان تحقیقات پایه) تمرکز می کنند، در حالی که برخی دیگر، به طور مستقیم در حل مسائل و تاثیرات مشکلات روانی در شرایط دنیای واقعی(شناخته شده به عنوان تحقیقات کاربردی) تمرکز دارند.

۸- روانشناسی طیف گسترده ای از عناوین شغلی را در بر می گیرد

اگر در مورد رشته ی روانشناسی فکر می کنید، پس باید با خوشحالی دریابید که مسیرهای شغلی مختلف زیادی را برای انتخاب دارید. گزینه های شغلی مختلف، تا حد زیادی به سطح آموزشی و تجربه ی کاریتان بستگی دارد، بنابراین پژوهش در مورد آموزش و صدور مجوز مورد نیاز در زمینه ی انتخاب تخصصتان، مهم است. فقط تعداد کمی از گزینه های شغلی ممکن، شامل روانشناسی بالینی، روانشناسی قانونی، روانشناسی سلامت، و روانشناسی صنعتی- سازمانی می باشند.

۹- روانشناسی، رفتار عادی و غیر عادی را مورد مطالعه قرار می دهد

زمانی که بسیاری از مردم در مورد روانشناسی فکر می کنند، آن ها بلافاصله در مورد تشخیص و درمان رفتار غیر عادی فکر می کنند. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که روانشناسی، رفتار عادی و طبیعی را نیز مورد مطالعه قرار می دهد.

۱۰- روانشناسی به دنبال توصیف، توضیح، پیش بینی، تغییر و بهبود رفتارها است

چهار هدف عمده در روانشناسی وجود دارد:

توصیف افکار و رفتار انسان
توضیح اینکه چرا این رفتارها رخ می دهد
پیش بینی اینکه چرا و چه زمانی این رفتارها دوباره در آینده رخ خواهند داد
تغییر و بهبود رفتارها در جهت بهتر شدن زندگی افراد و جامعه به عنوان یک هدف کلی

خدايا ، من در كلبه فقيرانه خود چيزی را دارم كه تو در عرش كبريايي خود نداري ،من چون تویی دارم و تو چون خود نداری

همیشه امیـــد داشته باش
چهارشنبه 10 خرداد 1402 - 18:30
وب کاربر ارسال پیام نقل قول تشکر گزارش



تازه سازي پاسخ ها



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش :